Helvetica, probabil cel mai popular font

Fontul Helvetica, cunoscut pentru simplitatea si claritatea sa, a fost creat in 1957 de designerul elvetian Max Miedinger, cu ajutorul lui Eduard Hoffmann, seful Haas Type Foundry din Elvetia. Aceasta tipografie are radacini in stilul neo-grotesc si in alte fonturi germane si elvetiene. Ce este special la Helvetica este inaltimea sa x mare, terminatiile drepte si spatierea stransa intre litere, care ii confera un aspect compact.

Initial denumita Neue Haas Grotesk, Helvetica a fost redenumita in 1960 si a devenit rapid populara. Cu trecerea anilor, Helvetica a facut trecerea la lumea digitala, fiind utilizata pe scara larga pentru computerele Macintosh. In curand, a devenit font implicit pe Mac si Windows.

Popularitatea sa a crescut intrucat oferea un aspect curat si lizibil, inlocuind fonturile incarcate folosite in reclame si postere din anii ’50. A devenit preferata pentru branduri care doreau sa transmita responsabilitate si eficienta, cum ar fi American Airlines, BMW, Toyota si altele.

Astazi, Helvetica ramane un font iconic si influent in designul grafic. Variantele sale sunt folosite in continuare pe scara larga in logo-uri si materiale publicitare. Este un exemplu de succes in designul de fonturi care a rezistat testului timpului.

Helvetica Light

Aceasta varianta a fost proiectata de Erich Schultz-Anker, directorul artistic al Stempel, in colaborare cu Arthur Ritzel.

Helvetica Inserat

Creata initial pentru industria publicitara, aceasta varianta este mai ingusta decat Helvetica Black Condensed si ofera glifelor o inaltime x mai mare, conferindu-le un aspect mai patrat, asemanator cu Schmalfette Grotesk. Versiunea Adobe a fost lansata in 1966 si se crede ca are origini in Stempel.

Helvetica Compressed (1966)

Proiectata de Matthew Carter si Hans-Jürg Hunziker, aceasta varianta imparte anumite elemente de design cu Helvetica Inserat, dar adauga o coada curba la litera Q, o ramura orientata in jos la litera R si o descendenta in litera £. Carter a conceput-o pentru a fi asemanatoare cu Schmalfette Grotesk si pentru a concura cu fonturile britanice Impact si Compacta, populare la acea vreme.

Helvetica Rounded (1978)

Aceasta varianta include terminatii cu curse rotunjite si a fost lansata pentru greutati indraznete. Notele de lansare ale Linotype sunt din 1978.

Helvetica Narrow

Este o versiune intre Helvetica Compressed si Helvetica Condensed. A fost creata cand spatiul ROM al imprimantelor era limitat, astfel ca s-a obtinut prin comprimarea matriciala a Helvetica la 82% din latimea initiala, rezultand litere cu forme distorsionate, cu trasaturi verticale inguste si orizontale neschimbate. Din cauza distorsiunilor, Adobe a renuntat la Helvetica Narrow in favoarea lui Helvetica Condensed in lansarea sa in format OpenType.

Neue Helvetica (1983)

Aceasta refacere a tipografiei a adus un set de inaltimi si latimi mai uniforme structural, imbunatatind lizibilitatea si adaugand greutati noi in trei latimi (8 in latime normala, 9 in variante condensate si 8 in latime extinsa), precum si un font contur bazat pe conturul lui Helvetica 75 Bold.

iOS a folosit initial Helvetica si apoi Helvetica Neue ca fonturi de sistem. Toate versiunile de macOS inainte de OS X Yosemite foloseau Lucida Grande ca font de sistem. Versiunea Helvetica Neue utilizata in OS X 10.10 a fost optimizata special pentru a oferi o experienta consistenta utilizatorilor care folosesc atat iOS, cat si OS X. Apple a inlocuit ulterior Helvetica Neue cu fontul San Francisco in iOS 9 si OS X El Capitan.

Neue Haas Grotesk (2010)

Aceasta digitalizare realizata de Christian Schwartz pentru Font Bureau se bazeaza pe desenele originale Helvetica si pastreaza numele original. A fost lansata impreuna cu un articol despre istoria Helvetica de profesorul Indra Kupferschmid.

Spre deosebire de digitalizarile anterioare, Schwartz a creat doua dimensiuni optice diferite pentru textul corpului si pentru dimensiunile de afisare, cu valori de kerning diferite, pentru a imbunatati lizibilitatea textului.

Neue Helvetica eText (2011)

Aceasta versiune optimizata pentru ecrane a Neue Helvetica a fost proiectata de Akira Kobayashi de la Monotype Imaging si include o spatiere mai deschisa. Caracteristica notabila este reducerea dimensiunii majusculelor pentru a evita interferenta cu literele ascendente, o trasatura comuna in tipografiile de text. Familia include 8 fonturi in 4 greutati si o latime, cu caractere italice complementare.

Helvetica Now (2019)

In aprilie 2019, Monotype a anuntat actualizarea Neue Helvetica sub numele „Helvetica Now”, proiectata de Jan Hendrik Weber si Charles Nix de la Monotype Imaging. Aceasta versiune adauga dimensiuni optice, figuri incercuite si modificari la glifele si caracterele sale, inclusiv un G rotunjit, un R cu picior drept (inspirat din Neue Haas Grotesk) si litere minuscule u fara coada finala. Familia Helvetica Now include 48 de fonturi in 3 dimensiuni optice (text, micro, afisaj) pentru greutati Text/Micro/Display si 1 latime, cu caractere italice complementare.

Caracteristicile OpenType includ litere majuscule sensibile, cifre si fractii, ligaturi standard, caractere localizate, ordine, cifre proportionale/tabulare, cifre mici pentru stiinta, indice si expoanenta, variante contextuale/stilistice, 10 seturi stilistice, cifra zero cu bara diagonala, glife compozite, kerning, pozitionare a indicilor de pozitionare a marcarii, si variante alternative de adnotare.

Cu peste 60 de ani de la crearea sa, fontul Helvetica continua sa fie omniprezent si sa fie considerat fontul secolului XX si XXI datorita versatilitatii sale si a aspectului sau atemporal.